Korzyści ze stosowania zasad ITIL

Zasady ITIL (Information Technology Infrastructure Library) pozwalają właściwie kształtować procesy w firmie – trzeba je jednak traktować jako zbiór wskazówek, a nie gotowy model.

Idea stworzenia zbioru dobrych praktyk, jaką jest ITIL została zapoczątkowana w Wielkiej Brytanii w latach 80. XX wieku. Określana jest mianem biblioteki, kodeksu czy zbioru zaleceń, które obejmują całościowe spojrzenie na informatykę, porządkując całą organizację. Dzięki temu możliwe jest spójne spojrzenie na jej funkcjonowanie.

Głównym założeniem  ITIL jest podniesienie efektywności i skuteczności w oferowaniu usług IT. ITIL pozwala przede wszystkim na: redukcję kosztów, lepsze zarządzanie jakością, zwiększenie produktywności, uporządkowanie organizacji, usprawnienie komunikacji oraz poprawę relacji z klientem.

Dzięki wykorzystaniu biblioteki dobrych praktyk, można się porównać do najlepszych, ponieważ jest ona stosowana na całym świecie w największych organizacjach. Otrzymujemy poza tym gotowy zbiór wskazówek, co pozwala unikać błędów popełnianych przez innych.

Model ITIL opisuje funkcjonowanie całej organizacji, jednak próba zaadaptowania całej biblioteki praktyk to zadanie niewykonalne. Najpierw należy skupić się na zarządzaniu poziomem usług, zarządzaniu incydentem i funkcji service desk.

Według analityków wzrost świadomości przedsiębiorców na temat dobrych praktyk zarządzania usługami IT może spowodować, ze wprowadzenie ITIL i innych tego typu praktyk stanie się standardem biznesowym, bez którego firma będzie tracić znaczenie na rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *